Spis treści
Wydawcy i prasa
Świadczymy kompleksowe doradztwo prawne na rzecz podmiotów działających na rynku mediów, nadawców, dostawców usług medialnych, wydawców prasy i innych.
Co robimy?
- doradzamy w zakresie uzyskania rejestracji dziennika lub czasopisma,
- prowadzimy postępowania w celu uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy,
- opiniujemy teksty prasowe i inne materiały przeznaczone do publikacji pod kątem ich zgodności z prawem własności intelektualnej, zasadami uczciwej konkurencji lub ochroną dóbr osobistych,
- reprezentujemy Klientów w sprawach dotyczących sprostowań w materiałach prasowych, sprawach o ochronę dóbr osobistych, zniesławienie lub zniewagę, a także o naruszenie praw własności intelektualnej,
- doradzamy w zakresie spraw związanych z uzyskiwaniem dostępu do informacji publicznej lub do informacji stanowiących tzw. dane otwarte sektora publicznego,
- opracowujemy, analizujemy i negocjujemy umowy dotyczące praw autorskich do tekstów oraz zdjęć, umowy dotyczące współpracy z redaktorami i dziennikarzami oraz bohaterami reportaży,
- przeprowadzamy audyty praw własności intelektualnej w firmie,
- weryfikujemy materiały reklamowe i informacyjne, projekty wskazań sponsorskich,
- doradzamy, w jaki sposób tworzyć i oznaczać treści sponsorowane, aby unikać kryptoreklamy,
- pomagamy spełniać obowiązki nadawców uregulowane w Ustawie o radiofonii i telewizji,
- doradzamy na gruncie porozumień o charakterze samoregulacji, zawieranych przez podmioty rynku mediowego, np. porozumień nadawców dotyczących zasad emisji reklam niektórych kategorii produktów, czy porozumień dostawców usług medialnych dotyczących usług VOD,
- pomagamy vlogerom ocenić, czy powinni wpisać się do wykazu audiowizualnych usług na żądanie
Dlaczego warto skorzystać z naszych usług?
- rynek mediów jest częściowo rynkiem regulowanym (radiofonia i telewizja); prowadzenie działalności nadawczej wymaga uzyskania pozwolenia na nadawanie i spełniania warunków określonych w Ustawie o radiofonii i telewizji oraz podlega nadzorowi ze strony Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
- przepisy mające zastosowanie do mediów, w różnych aspektach ich działalności, są rozproszone w wielu aktach prawnych (Prawo prasowe, Ustawo o radiofonii i telewizji, Prawo autorskie, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Ustawa o prawach konsumenta),
- jeśli prowadzisz kanał video, warto sprawdzić, czy zgodnie ze stanowiskiem KRRiTV powinieneś zarejestrować się w wykazie audiowizualnych usług na żądanie
Czym jest prasa?
Zgodnie z definicją zawartą w prawie prasowym prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.
Wobec tego, prasa obejmuje publikacje zarówno z zakresu mass mediów jak i nowych mediów.
Prawo mediów
Nie istnieje jedna ustawa, która regulowałaby kompleksowo cały rynek mediowy, w tym media elektroniczne. Poza Prawem prasowym, media regulowane, Ustawą o radiofonii i telewizji i fragmentarycznie innymi ustawami, np. Ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Prawem autorskim.